Toimintaterapia
Toimintaterapia
Toimintaterapian avulla tuetaan ja edistetään ihmisen mahdollisuuksia osallistua itselleen merkitykselliseen elämään. Toimintaterapiassa ihmisen toimintakykyä tarkastellaan aina yksilön, toiminnan ja ympäristön välisenä dynaamisena kokonaisuutena. Terapiassa vahvistetaan ihmiselle itselleen tärkeiden tavoitteiden saavuttamista mm. vahvistamalla taitoja, itsetuntemusta ja sopivia toimintatapoja sekä tukemalla osallistumista tukevien ympäristötekijöiden löytymistä.
Nuorten ja nuorten aikuisten toimintaterapia
Nuoren ja nuoren aikuisen toimintaterapian tavoitteet liittyvät usein esimerkiksi itsenäistymiseen ja arjenhallintaan, opiskeluun ja työelämään, kodin ulkopuoliseen toimintaan tai sosiaaliseen osallistumiseen. Tavoitteet rakennetaan aina yksilöllisesti asiakkaan tarpeista käsin.
Toimintaterapiatarpeen taustalla voi olla vaikkapa neuromoninaisuuteen tai mielenterveyteen liittyviä tekijöitä, oppimisvaikeuksia, sosiaalisiin tilanteisiin liittyviä haasteita tai muita toimintakykyä heikentäviä tekijöitä. Toimintakykyyn on voinut tulla muutoksia myös vammautumisen tai muun sairastumisen myötä.
Milloin voin hyötyä nuorten tai aikuisten toimintaterapiasta?
Voit hyötyä toimintaterapiasta kun toimintakykysi on olennaisesti heikentynyt ja tarvitset terapeuttista tukea esim.
- itsenäistymiseen
- tulevaisuuden suunnitteluun
- opintoihin tai työelämään kiinnittymiseen
- kodin ulkopuoliseen tai muuhun asiointiin
- sosiaalisiin tilanteisiin
- itsestä ja omasta arjesta huolen pitämiseen
- itselle mielekkään tekemisen löytämiseen tai siihen osallistumiseen
- arjen tasapainon vahvistumiseen
- erilaisten arjen taitojen vahvistumiseen (esim. käytännön taidot, toiminnanohjaukselliset taidot, psyykkiset taidot)
Toimintaterapeutin tuella voit löytää itsellesi sopivia tapoja toimia, vahvistaa pystyvyyskokemuksiasi sekä oppia tarkastelemaan toimintaasi ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Usein reflektoiva keskustelu toiminnallisuuden rinnalla on tärkeä osa terapiaprosessia. Työskentely on aina vahvuusperustaista ja ratkaisukeskeistä. Terapiassa hyödynnetään tarpeidesi mukaisesti myös muita lähestymistapoja ja menetelmiä.
Lasten toimintaterapia
Lapsen toimintaterapian tavoitteena on tukea lapsen ikä- ja kehitystasoista osallistumista. Joskus iän tai kehitystason mukaisista toiminnoista suoriutuminen voi olla vaikeutunut erilaisista syistä. Lapsen voi olla kehitystasoonsa nähden vaikea keskittyä tai hillitä tunnemyrskyjään, toimia yhdessä toisten kanssa tai oppia uusia taitoja. Taustalla saattaa olla vaikkapa hahmottamisen, aistisäätelyn tai motoriikan pulmaa, mikä voi näkyä toiminnan tasolla epätarkoituksenmukaisena toimintana.
Toimintaterapiassa vahvistetaan erilaisten toimintojen ja lähipiirin ohjaamisen kautta esimerkiksi lapsen:
- iän ja kehitystason mukaista omatoimisuutta
- tunnetaitoja
- sosiaalisia taitoja ja vuorovaikutustaitoja
- iänmukaisia keskittymisen taitoja ja keskittymisen tuen keinoja
- arjessa tarvittavia motorisia ja hahmottamisen taitoja ja valmiuksia
- lapsen positiivisia kokemuksia itsestään toimijana (esim. koululaisena, kaverina, perheenjäsenenä)
Toimintaterapeutin tuella etsitään myös sellaisia ympäristötekijöitä, jotka huomioivat lapsen tuen tarpeet ja tukevat suoriutumista arjen ympäristöissä. Tällaisia tekijöitä voivat olla esimerkiksi yhteisesti sovitut toimintatavat, erilaiset apuvälineet, aistiympäristön huomiointi sekä muut lapsen suoriutumista tukevat ympäristötekijät. Lapsen lähipiirin aktiivinen osallistuminen terapiaprosessiin on olennaista tavoitteiden saavuttamiseksi. Näin ollen yhteistyö perheen, koulun/päiväkodin ja muun lähipiirin kanssa on tärkeä osa terapiaa.
Toimintaterapeutin arviointi
Toimintaterapeutin arviointityötä tehdään monesta näkökulmasta. Arviointia voidaan pyytää toimintaterapiatarpeen selvittämiseksi. Arviointi voi myös olla osa moniammatillista työ- tai toimintakyvyn arviointia osana diagnostiikkaa tai tuen tarpeen ja kuntoutuksen suunnittelua. Arvioinnin pohjalta annetaan suosituksia jatkotoimenpiteistä (esim. kuntoutukseen, tukitoimiin, apuvälineisiin, toiminnan tai ympäristön mukauttamiseen liittyen)
Arvioinnissa käytetään tilanteeseen sopivia, luotettavia arviointimenetelmiä. Arvioinnissa hyödynnetään monipuolisesti toiminnan ja ympäristön havainnointia, asiakkaan ja lähipiirin haastatteluja, itsearviointia ja testejä. Toimintaterapialiiton suositukset (Hyvät arviointikäytännöt suomalaisessa toimintaterapiassa) sekä toimintaterapianimikkeistö ohjaavat arviointityötä.
Toimintaterapeuteilla on käytössään useita tutkittuja ja luotettavia arviointimenetelmiä myös työssä vaadittavien taitojen ja työkykyyn vaikuttavien tekijöiden arviointiin.
Miten voin päästä toimintaterapiaan?
Toimintaterapiaan voit päästä itse maksavana tai maksusitoumuksella
- Presentia toteuttaa mm. Pohteen toimintaterapiapalveluita sekä Kelan Oma väylä-kuntoutusta alihankintana Oulun Mehiläinen Terapiaklinikalle. Mehiläinen Terapiaklinikan ajanvarausohjeisiin voit tutustua osoitteessa: www.mehilainen.fi/toimipisteet/mehilainen-terapiaklinikka-oulu.
- Presentia toimii Lapin hyvinvointialueen kunnissa etätoimintaterapian palveluntuottajana. Mikäli olet saanut Laphan maksusitoumuksen Presentian toteuttamaan terapiaan, otamme sinuun yhteyttä. Halutessasi voit myös olla yhteydessä meihin.
- Oulun kaupungin työllisyyspaveluiden asiakkaana sinulla voi olla mahdollisuus päästä Presentian toimintaterapeutin toteuttamaan toiminnalliseen työkykykartoitukseen. Kysy lisää meiltä tai omalta työllisyyspalveluiden asiantuntijaltasi.
- Itse maksavana asiakkaana sinun voi olla mahdollista vähentää 60 % (vuonna 2024) kotikäynteinä toteutetun toimintaterapian kustannuksista kotitalousvähennyksenä.
- Toteutamme myös etätoimintaterapiaa itse maksaville asiakkaille ympäri Suomen.
- Voit tiedustella vapaita asiakaspaikkoja puhelimitse tai yhteydenottolomakkeen kautta.